Veel gestelde vragen

Vragen konijnen oppas bij filoZoika

Ik wil graag konijnen/ knaagdieren oppas bij filoZoika reserveren. Hoe kan dat?

Dit kan door hier te klikken. Je komt dan op de reserveringspagina uit. Als er toch nog vragen zijn dan kan je dit uiteraard ook mailen naar info@filozoika.nl.

Ik heb een reservering geplaatst, hoe nu verder?

De reservering komt bij ons door en wij zullen zo snel mogelijk per mail contact opnemen.

Mag ik van te voren eerst een keer langs komen?

Dit mag zeker. Maak bij ons even een afspraak en dan kan je langs komen om ons konijnenverblijf te bekijken.

Moet ik mijn eigen kooi meenemen?

Nee, wij hebben voor de dieren speciaal ingerichte verblijven. Konijnen verblijven in een van onze konijnenflats/ verblijf. Voor cavia's hebben we ook een speciaal ontworpen flat in onze binnenruimte, voorzien van schuilplaats, speelgoed en alle verdere toebehoren.

Verblijven de konijnen binnen of buiten?

De konijnen verblijven buiten in ons konijnenverblijf. Als je konijn een buitenkonijn is, is dit dus geen probleem. Als je een binnen konijn hebt let dan goed op de temperatuurovergang. Een te groot temperatuur verschil kan zeer gevaarlijk zijn voor je konijn. In de agenda een verblijf bij filoZoika staan en je hebt een binnen konijn? Ik zal hem dan al een lange tijd van te voren aan de buitentemperatuur gaan laten wennen. Bij een verblijf in de zomer zal de temperatuur natuurlijk niet veel afwijken met die van binnen.

Ik heb 2 konijnen, mogen deze samen verblijven?

Ja zeker, deze gaan gezellig met zijn twee in een verblijf. Als je 2 konijnen hebt, maar die gaan niet samen. Laat dit dan van te voren weten i.v.m. de reservering van de hokken.

Mag mijn konijn samen met een ander konijn spelen?

Dit gaat niet lukken. Ten eerste omdat niet alle konijnen gecastreerd/ gesteriliseerd zullen zijn. En ten tweede omdat je niet zomaar vreemde konijnen bij elkaar kunt zetten. Dit is een kwestie van koppelen en hier gaat veel tijd en ruimte inzitten. Het beste zal het gaan met een vrouwtje en een gecastreerd mannetje. Twee vrouwtjes kan soms ook nog lukken, maar bij 2 mannetjes heb je grote kans op ruzie. Omdat de konijnen hier maar een korte tijd verblijven, en omdat ze bij ons niet komen voor een partner ( ze gaan eenmaal niet met zijn twee weer weg, maar allebei met het eigen baasje ) zullen wij alleen de konijnen samen los laten die al bij elkaar horen, de andere zullen apart gaan.

Wie zorgt er voor mijn dieren?

De dieren worden verzorgd door een gediplomeerd Paraveterinair. Zij zal haar kennis ook nog verbreden door regelmatig deel te nemen aan cursussen. Onder andere in konijnengedrag.

Moet ik mijn eigen voer meegeven?

Dit is een keuze. Je mag het voer meegeven wat je konijn gewend is om te eten. Ze mogen ook met de konijnen van filoZoika mee eten. Dit is het hoogwaardige voer van Science Selective, dit is een zeer complete brok en hier zit alles in wat een konijn nodig heeft. Het bevordert de darmactiviteit en helpt de natuurlijke gebitsslijtage te ondersteunen. Ervaring uit de praktijk hier brengt ons op zeer wisselvallige resultaten. Sommige konijnen zijn erg blij met hun eigen brok en eten zo hun bakje leeg. Er zijn er bij die hun eigen voer links laten liggen, en de brok die wij geven wel zullen eten. Dit heeft allemaal te maken met hun nieuwe situatie, ze moeten nog erg wennen. Het ligt er dus aan per konijn wat het beste is.

Krijgen mijn konijnen nog meer te eten?

In de middag is altijd ons groente momentje. Elk konijn krijgt dan wat groente/ fruit om te eten. Verder hebben wij altijd vers hooi beschikbaar voor de konijnen. Zodra dit opraakt zal het opnieuw aangevuld worden. Wij halen ons hooi en stro bij een boer in Brabant.

Moet het drinkflesje meegegeven worden?

Nee, dit is niet nodig. Wij hebben een drinkreservoir hangen dat in elk verblijf uitkomt. Je konijn kan dus onbeperkt drinken.

Mag mijn konijn ook los lopen?

Ja. Je konijn mag elke dag los rond lopen. Er is voldoende ruimte om de benen te strekken en lekker wat rondjes te kunnen rennen. Er staat een grote hooi ruif. En er liggen speeltjes genoeg om daar even lekker op uit te kunnen leven.

Mijn konijn graaft graag.

Daar hebben we ook aan gedacht. Ons losloopterrein is betegeld, maar we hebben een zandbak staan met grond erin waar de konijnen zich heerlijk in uit kunnen leven.

Vind er een observatie plaats?

Een voordeel van onze opvang is dat het huiselijk is. Het konijnenverblijf bevindt zich dus in onze tuin. En wij zijn dus de hele dag aanwezig en kunnen alles goed in de gaten houden. 

Mijn konijn krijgt op dit moment medicatie, kan hij nog naar jullie toekomen?

Dit is geen probleem. Wij kunnen de medicatie toedienen. 

Mijn konijn is niet ingeënt. Kan hij bij jullie terecht?

De konijnen dienen allemaal ingeënt te zijn. Dit betekend dat ze hun jaarlijkse vaccinatie bij de dierenarts moeten hebben gehad. Deze zijn tegen de ziektes Myxomatose en VHS, allebei virusziekten.

Wat doen jullie als mijn konijn ziek wordt?

Als we zien dat het niet goed gaat met je konijn dan zullen we contact opnemen met de dierenarts waar wij mee samenwerken, namelijk Dierenziekenhuis Eindhoven. Uiteraard als we zien dat het niet goed gaat dan zullen we gelijk contact met de eigenaar opnemen om het allemaal uit te leggen, en om vragen te kunnen stellen en te beantwoorden.

Kan ik in de oppas periode contact opnemen om te horen hoe het met mijn huisdier is?

Natuurlijk kan dit. Je kunt altijd even bellen of mailen. Wij hebben ook een eigen facebook pagina. Je kunt deze hier vinden. https://www.facebook.com/filoZoika?ref=hl Hier zetten wij berichtjes, foto’s en filmpjes op, zo kun je zien hoe het met je konijn vergaat bij filoZoika!

Kan ik contant betalen?

Na een reservering/ kennismaking sturen wij per mail een factuur. Deze dient voorafgaand van de oppas overgemaakt te worden naar het rekeningnummer wat in de factuur vermeldt staat. Er kan dus niet contant betaald worden.

Zijn er algemene voorwaarden na te lezen?

Ja, deze zijn bij ons op te vragen en na te lezen.

Vragen konijnen oppas aan huis

Ik wil graag konijnen oppas aan huis reserveren. Hoe kan dat?

Dit kan door hier te klikken. Je komt dan op de reserveringspagina uit. Als er toch nog vragen zijn dan kan je dit uiteraard ook mailen naar info@filozoika.nl.

Ik heb een reservering geplaatst, hoe nu verder?

De reservering komt bij ons door en wij zullen zo snel mogelijk per mail contact opnemen. Dan maken wij een afspraak voor een kennismaking.

Wat kan ik van een kennismaking verwachten?

Wij komen op de afgesproken datum en tijd langs en zullen alles bespreken over je huisdier. Alle vragen kunnen gesteld worden en wij vertellen wat onze werkwijze is. Op sommige onderwerpen wordt wat dieper ingegaan bijvoorbeeld als je huisdier medicatie nodig heeft, net ziek geweest is of nog ziek is. Bij speciaal dieet. Gedragsproblemen enz.

Wat voor gegevens moet ik hebben over mijn huisdier?

Om optimale zorg te bieden is het best dat wij zo veel mogelijk gegevens van je konijn kunnen noteren. Welk ras, geslacht, gecastreerd of niet, leeftijd. Bij meerdere konijnen, zijn ze familie van elkaar? Hoe is de onderlinge relatie? Het is handig om het paspoort/ vaccinatieboekje klaar te hebben liggen zodat wij ook snel informatie paraat kunnen hebben.

Mijn konijn gebruikt medicatie, is dit een probleem?

Wij kunnen medicatie toedienen. Dit moet soms ook meerdere keren per dag gebeuren. Hier kunnen we onderlinge afspraken over maken.

Mijn konijn heeft al wat bezoekjes aan de dierenarts er op zitten.

Wij ontvangen graag zo veel mogelijk informatie over het medisch verleden van je konijn. Als er onverwachts toch iets gebeurd met je konijn als je op vakantie bent, dan zullen wij contact opnemen met je dierenarts. Daarom ontvangen we ook graag voorafgaand van de oppas de gegevens van je dierenkliniek. Het is voor ons ook fijn om te weten waar we eventueel een reismand kunnen vinden. Wij nemen uiteraard contact op per telefoon of mail om de situatie te bespreken als wij onverwachts met je konijn naar de dierenkliniek moeten.

Mijn konijn heeft speciale voer instructies.

Wij zullen je konijn precies zijn eten gegeven zoals je dat normaal ook altijd doet. Leg eventueel nog een briefje met uitleg klaar als er speciale voer instructies zijn. Wij zullen elke dag voor vers eten en drinken zorgen.

Hoe vaak wordt het hok door jullie verschoond?

Wij zullen elke dag de hoopjes waar gepoept en geplast wordt opruimen. En zullen hem een of twee keer per week helemaal verschonen. Tenzij anders aangegeven. We willen dan graag weten waar er schoon bodembedekking staat, waar er vuilniszakken en schoonmaak benodigdheden liggen. Als je in een flat/ appartement woont en jullie delen samen een ondergrondse container. Leg dan de stadspas voor ons klaar zodat wij de vuilniszakken ook kwijt kunnen en deze niet in de hal hoeven blijven staan.

Kunnen jullie ook iets extra’s voor me doen zoals de vuilnisbak aan de weg zetten?

Wie bieden gratis extra service aan. We passen op je huisdier maar eigenlijk ook een beetje op je woning. We kunnen de vuilnisbak aan de weg zetten als deze geleegd moet worden. Als dit gewenst is geven wij de planten water. We zullen de post altijd oprapen en in de woonkamer netjes opbergen. Voor thuiskomst kunnen we ook een boodschap voor je doen. Als je bijvoorbeeld graag een brood in huis hebt. En als er verder nog andere dingen zijn dan horen we het graag. We kunnen ook af en toe is een lamp aan doen, een gordijn dicht doen of juist open. Zodat er leven in huis te zien is.

Kan ik in de oppas periode contact opnemen om te horen hoe het met mijn huisdier is?

Natuurlijk kan dit. Je kunt altijd even bellen of mailen. Wij sturen vaak tussendoor wat foto’s en berichtjes per WhatsApp. Als dit niet lukt, kunnen wij ook een mailtje sturen. Aan het einde van de oppas periode laten wij ook altijd even een berichtje achter waar op staat hoe het verlopen is.

Hoe kunnen wij zien wanneer jullie geweest zijn?

Bij het eerste bezoek nemen wij een bezoeklijst mee. Deze vullen we elke dag in. Op welke datum we zijn geweest en het tijdstip, van wanneer tot wanneer. Deze lijst ligt er dus nog als je weer thuiskomt.

Op welk tijdstip komen jullie langs?

Doordeweeks komen wij langs tussen 13:00 en 20:00 uur. In het weekend tussen 10:00 en 20:00 uur. We zorgen er wel voor dat er tussen de dagen niet te veel tijdverschil zit. Komen wij op zondag bijvoorbeeld rond 10:00 uur dan zullen we de maandag er op niet pas om 18:00 uur langs komen. We zorgen ervoor dat dit verschil zo klein mogelijk is.

Is mijn sleutel in goede handen als ik deze afgeef?

Bij de kennismaking nemen wij een sleutelcontract mee. Deze wordt getekend en hier staat onder andere in dat wij de sleutel direct zullen terug geven als hier om gevraagd wordt. De sleutel hangt bij filoZoika in een kluis met een speciale code eraan die niet te herleiden is naar je thuisadres.

Hoe krijg ik mijn sleutel terug na afloop van de oppas periode?

Dit bespreken we altijd bij de kennismaking. Je kunt er voor kiezen dat wij de sleutel in een envelop stoppen en door de brievenbus doen na het dicht draaien. Maar we kunnen ook de sleutel persoonlijk af komen geven.

Kan ik contant betalen?

Na een kennismaking sturen wij per mail een factuur. Deze dient voorafgaand van de oppas overgemaakt te worden naar het rekeningnummer wat in de factuur vermeldt staat. Er kan dus niet contant betaald worden.

Wat moet ik zoal in huis hebben voor de oppas periode begint?

Wat het belangrijkste is, is dat er voldoende voer aanwezig is. Daarnaast ook voldoende bodembedekking. Verder graag wat spullen die handig zijn om paraat te hebben zoals een bezem, blik en veger, schoonmaakmiddel. Vuilniszakken en eventueel stadspas om de vuilniszak te kunnen weggooien. 

Zijn er algemene voorwaarden na te lezen?

Ja, deze zijn bij ons op te vragen en na te lezen.